در اواخر دهه ۱۹۹۰ موتورهای جستجو‬ با حجم عظیمی از داده ها مواجه شده بودند‬ و بررسی سایتها برای فهمیدن محتوای‬ آن و انطباق دادنش با کوئری‬ دیگر کافی نبود و روشهای جدیدی برای رتبه بندی‬ صفحات وب و لینکها باید انجام میگرفت‬. در سال ۱۹۹۶ موتور جستجویی به نام‬‬ RankDex از شرکت Dow Jones‬ در تلاش بود که با استفاده‬ از لینکها ارزش صفحات را بسنجد.‬

این سایت نتایج جستجو را بر‫ اساس تعداد لینکهایی که به‬ آن اشاره میکردند رتبه بندی میکرد. RankDex مدتها پیش بسته شد‬ ولی طراحات آن Baidu یا‬ معادل چینی Google یا‬ پنجمین موتور جستجوی محبوب جهان را ساختند‬. سپس گوگل با سیستم رنکینگ صفحه‬ وارد میدان شد و به این صورت ‫انقلابی در جستجوها شکل گرفت.‬

مفهوم کلی آن آسان است: استفاده‬ از لینکهای ارجاع دهنده به وب سایتها برای‬ درک اهمیت صفحات. اگر صفحه ای لینکهای بسیاری دارد‬ و صفحه دیگری تعداد کمی دارد، پس صفحه‬ به عنوان صفحه ای پر لینک‫ شناخته میشود و در رتبه ی‬ بالاتری با صفحات کم لینکتر قرار میگیرد‬ ولی تمامی لینک ها برابر نیستند.‬

تاریخچه ارزش لینک ها در موتورهای جستجو

تاریخچه ارزش لینک ها در موتورهای جستجو

اگر لینکی از سایت بسیار مشهور ی‬بیاید، سایتی که لینکهای زیادی به آن اشاره میکنند‬ بنابراین لینک خروجی آن سایت محبوب‬ ارزش بیشتری از لینک یک سایت غیر محبوب خواهد داشت.‬ به این صورت لینکهای سایت محبوب‬ رای های بیشتری دریافت میکند.‬ این تغییر بزرگی در جهان جستجو‬ و ایده ابتدایی گوگل بود‬.

گوگل به سال ۱۹۹۶ باز میگردد‬ وقتی که Larry Page و‬‬ Sergey Brin جز دانش آموزان ‬‬ Stanford Computer Science بودند. وقتی که برای اولین بار موتور ‫جستجو خود را عرضه کردند آن را‬‬‬‬ BackRub نام نهادند‬. ‬ ولی چرا BackRub ؟‬ این نام به لینکهای برگشتی اشاره دارد‬‬. Page و Brin لینکهای‬ برگشتی را بررسی میکردند ، لینکهایی که به صفحات وب اشاره میکردند.‬ برای تفسیر مقاله ‌ی Page و‬‬ Brin ” آناتومی موتورهای‬ ‫جستجوی وب فرا متنی در مقیاس بزرگ “‬ آنها از لینکهای برگشتی برای درک‬ اهمیت یا کفیت صفحه استفاده میکردند‬. تحلیل لینکها هسته ی اصلی روش‬ کار گوگل را در سال ۱۹۹۸ تعیین کرد‬ و تبدیل به جزئی اساسی برای ‫موتورهای جستجوی‬‬‬‬ Google و Bing شد‬. امروزه لینکها اطلاعاتی حیاتی را در‬ مورد اهمیت و کیفیت صفحه وب مرجع‬ و هیچ کمپین سئوی مستحکمی‬ بدون در نظر گرفتن آنها موفق نخواهد شد‬ .‬‬‬‬‬‬‬
‫‬‬‬